.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
رانت ویژه دولت برای روزنامه ایران

روزنامه کیهان در گزارش‌های دنباله‌داری نسبت به اعطای آگهی‌های دولتی به روزنامه ایران به شدت انتقاد کرد و در گفت‌وگو با برخی دست‌اندرکاران مطبوعات و نمایندگان مجلس خواستار توقف این بی‌عدالتی شد.

روزنامه کیهان در صفحه گزارش 5شنبه خود نوشت:

طی ماه های اخیر انحصار چاپ آگهی در روزنامه ایران حیات مطبوعات را با اشکال مواجه کرد تا جایی که برخی از مطبوعات از لحاظ مالی با مشکلاتی خیلی جدی مواجه شدند. هر چند اتکا به درج آگهی های دولتی نوعی ضعف برای بقای مطبوعات قلمداد می شود اما این نکته را هم نباید فراموش کرد که نمی توان یک شبه انتظار داشت روزنامه ها استقلال مالی بیابند و دیگر به حمایت های مالی دل نبندند.

قطع آگهی های دولتی تیشه ای است که به ریشه مطبوعات و جراید زده شده و عامل اصلی این ورشکستگی انحصاری شدن درج آگهی در یک روزنامه خاص عنوان می شود.

یک مقام مسئول در روزنامه اطلاعات نیز عاقبت اجرای این دستور رییس جمهور را ورشکستگی و خروج مطبوعات از گردونه فعالیت می داند و در این رابطه به گزارشگر کیهان می گوید: برخلاف مطبوعات کوچک تر که به علت اجرای بخشنامه اخیر دولت به سرعت تعطیل خواهند شد، روزنامه های قوی تر با حالت احتضار مدتی ادامه می دهند اما در نهایت سرنوشت آنها هم مانند مطبوعات کوچکتر است و تا چند ماه دیگر تعطیل خواهند شد.

وی بیکاری را محصول دیگر این روند می داند و در ادامه اظهار می دارد: هر روز فاصله حجم درآمدها و هزینه ها بیشتر می شود بنابراین ناچاریم تیراژ را کم کنیم و تعدیل نیرو داشته باشیم در حالی که این اقدامات با منافع نظام در تضاد است. پیش از این حمایت هایی از جانب دولت می شد اما امروز به کمتر از 10 درصد رسیده است.

به اعتقاد فعالان عرصه تبلیغات، در صورتی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مطبوعات کمک نکند ولی تیراژ و آگهی را آزاد بگذارد و مطبوعات موظف نباشند قیمت آگهی دولتی را کمتر از حد معمول لحاظ کنند وضعیت روزنامه ها بهتر خواهد شد. بنابراین توقف آگهی ها به همراه کمک های دولتی چندان خوشایند نیست.

انحصاری کردن اعطای امکانات به یک روزنامه خاص واکنش اغلب نمایندگان مجلس شورای اسلامی را به همراه صاحبان جراید، مدیران کانون های تبلیغاتی و بازاریابان و تمامی قشرهایی که از این طریق ارتزاق می کنند در پی داشته است.

محمد حسین فرهنگی نماینده تبریز و نایب اول کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در همین رابطه رویه فعلی را در تبعیض میان مطبوعات روش صحیحی از سوی دولت نمی داند.

وی در گفت و گو با خبرنگار سرویس گزارش کیهان می گوید: مطبوعات در همه جای دنیا مورد حمایت قرار می گیرند اما در کشور ما استفاده از آگهی های دولتی که نیاز همه مطبوعات در تهران و سایر استان ها است به روزنامه خاصی تعلق می گیرد. البته معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد از رفع این مشکل خبر داد که هنوز اتفاق خاصی نیافتاده است.

این نماینده مجلس در واکنش به تصمیم رییس جمهور تصریح می کند: انحصاری کردن چاپ آگهی در یک روزنامه خاص نوعی رانت ویژه برای یکی از روزنامه ها است که با اصل عدالت در توزیع امکانات سازگار نیست. با تلاش اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس طرحی در حال بررسی است که آگهی های دولتی به همه روزنامه ها تعلق گیرد و از انحصار یک روزنامه خارج شود که محمد حسین فرهنگی تصویب این طرح را در صورت تایید شورای نگهبان در حکم قانون و برای تمامی دستگاه ها لازم الاجرا می داند.

پیش از این نیز احمد توکلی رییس مرکز پژوهش های مجلس از جمع آوری امضا توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی خبر داده بود تا آگهی های دولتی از انحصار روزنامه های دولتی خارج شود.

وی معتقد است: این موضوع درآمد انحصاری برای روزنامه دولتی ایجاد می کند و بقیه روزنامه ها از این درآمد حذف می شوند. متاسفانه این اقدام با سیاست های اصل 44 قانون اساسی سازگار نیست چرا که مطابق این سیاست هر امتیازی که دولت برای شرکت ها و موسسات دولتی قایل می شود باید برای شرکت ها و موسسات غیردولتی هم قایل شود.

توکلی اظهار می دارد: این اقدام رییس جمهور با سیاست های کلی اصل 44 و با قانون مصوب مجلس مغایر است. دولت نباید در دادن آگهی ها به نشریات انحصاری عمل کند. ضوابط اجرایی بودجه، آیین نامه اجرایی قانون بودجه سالیانه است که در طول 30 سال گذشته هر سال براساس اصل 138 قانون اساسی در هیات دولت مصوب می شد اما امسال رییس جمهور در یک اقدام عجیب شخصا این ضوابط را تصویب و ابلاغ کرد.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.184 seconds.